Szeretettel köszöntelek a Németország klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Németország klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Németország klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Németország klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Németország klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Németország klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Németország klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Németország klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Georg Friedrich Händel (angolosan: George Frideric/Frederick Haendel/Handel/Hændel) (Halle, 1685. február 23. – London, 1759. április 14.) német (szász) származású barokk zeneszerző, csembalista, hegedűs. Mivel élete nagy részét Angliában töltötte, gyakran angol zeneszerzőnek titulálják. Nagy hatással volt a bécsi klasszikusokra, nevezetesen Haydnra, Mozartra és Beethovenre.
Operai virágzása
1719-ben a Királyi Zeneakadémia zenei igazgatójának nevezték ki, ami azt jelentette, hogy operái próbáit és előadásait ő maga vezényelhette.
Ebben az időben virágzott a South Sea Company nevű hajózási társaság, aminek köszönhetően Händel „villámgyorsan” tudott közlekedni Anglia és Németország között. Így igen nívós énekeseket tudott szerezni, pl. Senesino is így került az angolokhoz. Jó zenészeket is igazolt: Giovanni Bononcini és Attilio Ariosti csak kettő a sok közül.
Ebben a korszakban keletkezett a Radamisto, a Giulio Cesare, a Tamerlano és a Rodelinda.
Sajnos az intézmény végig anyagi gondokkal küzdött, köszönhetően a sztárok magas eltartási költségének, ill. újabb híres énekesek érkezésének (1723 januárjában Francesca Cuzzoni, 1726 májusában Faustina Bordoni érkezett). 1728-ban fel is bomlott az operatársulat.
Mindeközben 1726. február 13-án Nagy-Britannia állampolgára lett.
Az operaszínház bukása után Johann Jacob Heideggerrel fogott össze, egy újabb színház alapításának érdekében. Így újra Olaszországba utazhatott (új énekesek szerződtetése gyanánt – pl. Antonio Bernacchi), és így 1729-es visszautazásakor rövid kitérőt tehetett Németországba is (Halle, Hannover, Hamburg).
Az operát ugyanezen év december 2-án a Lotario című operájával nyitották meg.
Ezután kedvet kapott az oratóriumok írásához: sorra járta be az angliai városokat, ahol vadonatúj oratóriumait mutatták be (Deborah, Athalia). Szívesebben írt volna oratóriumokat, de a megélhetése miatt inkább operákat kellett komponálnia.
Mindeközben Lincoln's Inn Fieldsben megnyílt az Opera of the Nobility, Nicola Porpora zeneszerzői közreműködésével. Händel is érezte, hogy nincs szükség két rivalizáló operára Londonban, ráadásul Händelék színhelye leégett, így a King's Theatre-t kellett volna bérelni.
Händel így átkerült a Covent Garden Theatre-be, amit saját szakállra vezetett. Ebből a korszakból származnak azAriodante, Alcina és az Orlando című operái.
1737 mély pont volt Händel életében: csődbe jutott a színház, majd nem sokkal később ő is agyvérzést kapott, igen erős bénulási tünetekkel. Ez az esemény pedig London zenei életét jutatta csődbe, hisz' még az Adelsopernak is kényszerszünetet kellett tartania. Händel ezután Aachenban kúráltatta magát.
Felépülése után a munkakedve és -bírása változatlan maradt, ám mindössze egy operát írt (Deidamia, 1741), tehát agyvérzése mindenképpen élete komoly fordulópontjának tekinthető.
Oratórium-korszak
Viszont akkor mivel foglalkozott felépülése után? Ekkor kerülhetett sor régebbi terve megvalósítására, konkrétan az oratóriumok írására. Ennek következtében mutatták be a Sault és az Israel in Egypt-et 1739-ben, ill. szintén akkor került sor az 1736-os Alexander's Feast átdolgozásának bemutatására is.
A Messiah bemutatására 1742. április 13-án került sor Dublinban, ez volt az utolsó oratorikus műve.
1743-1752 között évente 2 oratóriumot írt. Ezeknek témái általában az ótestamentum, de írt világi témájúakat: a Herculest és a Semelét, amelyeket az angolok tévesen legnagyobb operáik közé sorolnak.
Az élete ebben az időszakban a szokásosan folyt: megvoltak a mindennapi harcai, de konkurenciája még sem volt. 1745-ben írta meg a Judas Maccabaeus c. oratóriumot, amely művészete csúcspontja.
Élete vége
1751-ben súlyosan megromlott a látása; ezt a Jephtha kézirata is sugallja. A sors fintora, hogy a How dark, oh Lord, are thy decrees kórusmű írása közben teljesen megvakult.
Különböző operációknak vetette magát alá, ám ez se segített (ugyanaz operálta, aki Johann Sebastian Bachot). Sajnos egyik se segített, bár élni akarását mi sem mutatja jobban, minthogy egészen halála napjáig koncertezett (különböző orgonaversenyeit adta elő). Földi maradványai a Westminster-apátság temetőjében található.
Élete utáni események
Händel kortársaival ellentétben nem került a feledés homályába. Még életében viaszszobrot emeltek róla 1738-ban. 1760-ban, tehát halála után egy évvel megjelent az első életét összegző mű Memoirs of the Life of the Late George Frederic Handel Mainwarings tollából. Hülyeség!!! Az angolok annyira tisztelték, hogy születése „százéves” évfordulójára, 1784-ben (tehát egy évet tévedtek) nagy ünnepséget rendeztek a Westminster-apátságban, ill. a Pantheonban különböző műveit játszották (Messiás, concerto grossók, orgonaversenyek, oratóriumok). Ebből az ünnepségből hagyományt szerettek volna csinálni, de a lelkesedés csak 1791-ig tartott.
A kontinensen is gyorsan terjedt a hírneve. 1772-ben Michael Arne, majd három évvel később Carl Philipp Emanuel Bach vezényletével volt hallható a Messiás Hamburg-ban. Az első változtatásokat Johann Adam Hiller eszközölte, elsősorban hangszerelés terén; ennek bemutatója 1786-ban volt. Wolfgang Amadeus Mozart igen sok Händel-oratóriumot a korizlésnek megfelelően újrahangszerelt, a van Swieten-bárók részére 1788 és 1790 között. Joseph Haydn Händel oratóriumainak hatására írta meg Die Schöpfung (The Creation, Teremtés) c. oratóriumát (Haydn londoni tartózkodása során ismerte meg Händel zenéjét). A See the Conqu'ring Hero Comesra Ludwig van Beethoven variációkat írt csellóra és zongorára (1796), a Die Weihe des Hauses (Házszentelés) nyitányainak fúgája pedig Händel modelljein alapszik.
A Messiás tengerentúli bemutatójára az 1770-es években kerül sor. 1842-ben Vincent Novello ingyenes koncertet adott Händel művekből.
1859 és 1926 között a Crystal Palace-ban háromévente ünnepi játékokat rendeztek a tiszteletére.
Az 1970-es évektől elterjedő historikus előadásoknak köszönhetően mára már ismerjük az akkori hangzásállapotokat.
==
==
Művei (Händel műjegyzékszám )
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!